Skip links

15 alledaagse SEO fouten

Seo fouten

SEO verhoogt namelijk je verkoop door meer bezoekers naar je website te leiden. Het is daarom goed om de veranderingen van het algoritmen van zoekmachines bij te houden.

SEO of zoekoptimalisatie is een belangrijke marketing strategie.

Veranderingen van het algoritme van zoekmachines gaan behoorlijk snel. Gevolg is dat bedrijven vaak veel voorkomende fouten maken.

Ik noem 15 meest voorkomende seo fouten op.

1. 'Google Mijn Bedrijf'-lijst negeren

Eén cruciale SEO-fout is het niet claimen of niet juist beheren van Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Google hecht steeds meer belang aan 'near me’ zoekopdrachten.

Google wil een hoge gebruikerservaring voor bezoekers.
Stel je bent onderweg en je wilt een hapje eten. Je pakt je telefoon
en zoekt op Google naar het soort eten waar je trek in hebt.
Google laat dan de restaurants zien in de omgeving waar je op dat
moment bent.

2. Focus op on-site SEO

De meeste bedrijven zijn nog steeds van mening dat SEO alleen online is. Het optimaliseren van de website is ook een zeer belangrijk onderdeel, maar de off-site strategieën zijn even belangrijk.

Off-site strategieën zijn content schrijven voor andere bedrijven. Het is goed om regelmatig content te schrijven en te plaatsen op relevante websites. Zo bouw je link juich naar je website op.

3. Niet gebruiken van paginatitels en meta beschrijvingen

Te vaak zie je websites alleen met 'Home' als paginatitel. Het verbeteren van je paginatitels en het toevoegen van meta beschrijvingen zijn zo eenvoudig om te corrigeren en zo belangrijk voor het aantrekken van je doelgroep. Zeker als je website nog niet zo bekend is.

4. Website-audits niet regelmatig uitvoeren

Een audit beoordeelt de prestaties van de website vanuit het oogpunt
van de klant en vanuit het oogpunt van zoekmachines.

  • Is de site navigatie bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk?
  • Is de informatie op de site makkelijk te vinden?
  • Is de mobiele versie van je site snel genoeg?

Het onderzoeken van deze voorbeeld vragen verbeteren je de site. Bij een audit wordt gekeken naar zoekmachine optimalisatie, laadsnelheid, de kwaliteit van de inhoud en nog veel meer.

5. Oude URL-structuren opnieuw ontwerpen

Een veel voorkomende fout die een enorme effect op SEO
heeft, komt door het vernieuwen van een website. Zonder dat je
gebruik maakt van 301 redirect. De redirects kun je instellen.
Gebruik je geen 301 redirect dan weet Google niet waar hij de
bezoeker naartoe moet sturen en verlies je belangrijk SEO-verkeer.

6. Het plaatsen van belangrijke tekst in afbeeldingen

Het is makkelijk en ook informatief om een afbeelding te plaatsen. Het probleem hierbij is dat zoekalgoritmen naar tekst zoeken en de tekst in afbeeldingen niet kunnen lezen. Content is koning, je moet woorden op je pagina hebben om geïndexeerd te worden door Google. Gebruik daarom altijd alt teksten bij een afbeelding.

7. Geen nieuwe, hoogwaardige teksten toevoegen

Sommige bedrijven hebben geen blog op hun website of ze hebben wel een blog maar de content geeft geen hoogwaardige teksten. Zorg ervoor dat je evenwicht hebt tussen je blog post onderwerpen met zoekwoord mogelijkheden en de veel gestelde vragen van je publiek om je doelen van hogere ranglijsten en meer conversies te bereiken.

8. Backlinks kopen

Helaas zijn er nog steeds kleine bedrijven die backlinks kopen. Wat
mensen zich niet realiseren, is dat je meestal backlinks koopt van
gemarkeerde sites. Google vindt dat niet leuk. Backlinks moet je ze
verdienen. Backlinks zorgen voor meer bezoekers naar je website toe.

9. Inhoudelijk bouwen voor algoritmen

Het ontdekken van fouten vereist gerichte aandacht voor wat
werkt en wat niet werkt. Ga niet bouwen voor een algoritmen.
Maak een content strategie hiermee bouw je concurrentievoordeel op.

10. Achter op raken op SEO Trends

Zoekmachine optimalisatie blijft nog wel even. Omdat de
SEO-wereld steeds verandert, is de nummer één fout die kleine
bedrijven blijven maken steeds dezelfde SEO-marketingstrategieën
gebruiken.

11. Bezuinigen op je website

Ondanks de steeds veranderende algoritmen, zal een website die volledig geoptimaliseerd is voor zoeken altijd een prioriteit blijven. Het inhuren van een vriend die 'goed is met computers' om een snelle en goedkope website te maken lijkt misschien een goed idee, maar het kan je veel geld kosten in de SEO-ranglijst.

12. SEO behandelen als een eenmalige taak

Veel kleine bedrijven behandelen SEO als een “eenmalige actie”.
Velen hebben de indruk dat met de juiste hoeveelheid technische
optimalisaties, hun websites eeuwige SEO-vriendelijkheid kunnen bereiken.

Trends, zoals voice search, die de digitale marketing overnemen,
zijn belangrijk om er continu voor te zorgen dat je bedrijf via elk kanaal
online wordt gevonden.

Webcontent, metadata, paginanamen en navigatie zijn allemaal belangrijk voor SEO. Kleine bedrijven moeten eigenlijk twee keer moeten nadenken voordat ze op een website gaan korten.

13. Duplicaat teksten

Gebruik voor SEO geen duplicaat teksten. Schrijf de teksten voor je doelgroepen zelf of laat ze schrijven. Te vaak proberen bedrijven zoekwoorden in webpagina's te schrijven. Hierdoor lijkt het alsof ze te hard proberen om de aandacht van doelgroepen te krijgen.

De aandacht moet gericht zijn op de behoeften van je klanten door doordachte en relevante inhoud te maken en de SEO moet voor zichzelf zorgen.

14. Geen onderzoek naar vragen van klanten

Beantwoord vragen van bezoekers. Welke antwoorden hebben
bezoekers nodig voordat ze vertrouwen hebben om bij je te kopen.
Dit kan niet alleen de SEO, maar ook de gebruikerservaring verbeteren.

15. Zoekwoord gericht

Juiste zoekwoorden per pagina wordt consequent gemist.
Elke pagina moet bepaalde zoekwoorden hebben. Zoekwoorden
moeten overkomen in de URL, titel, inhoud, enz.

Mooie websites zijn geweldig, maar als je wilt dat mensen de site ook
echt vinden, dan moet je content plaatsen.

Ik hoop dat ik je met deze tekst een heldere uitleg heb gegeven over hoe je SEO kan verbeteren.

Wil je hulp? Mail even, we staan voor je klaar.

Leave a comment

Name*

Website

Comment

Hallo 👋
Heb je een vraag?
Powered by