Skip links

Wat is copywriting eigenlijk?

Wat is copywriting eigenlijk?

wat is copywriting

Copywriting is het schrijven van aantrekkelijke en wervende marketingteksten.

Dit kunnen teksten zijn voor websites, SEO schrijven, landingspages, e-mails, posts op social media, videoteksten en nog veel meer. Het is een vaardigheid die je eigenlijk overal voor nodig hebt. Wil je de juiste doelgroep aanspreken?

Het doel van copywriting is zorgen dat de lezer iets gaat ‘doen’ op bijvoorbeeld je site, een actie gaat ondernemen. Een actie kan zijn iets kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of voor informatie over je product of dienst. 

Copywriting kun je eigenlijk vergelijken met een verkoper die klanten benadert, overtuigt en aanzet tot actie. Het grote verschil? Een verkoper heeft 1 voor 1 contact met klanten en een copywriter bereikt alle klanten in één keer.. Online.

Wat is copywriting vooral niet?

Spammen met aanbiedingen. Met copywriting schrijf je niet over die mooie producten die je graag wilt verkopen, omdat ze zo goed zijn, of die hoge kortingen die je erbij wilt geven, om maar klanten aan te trekken. 
Nee, je schrijft over de voordelen die de klant heeft van je product of dienst. 

What’s in it for them?

Eigenlijk heeft elk bedrijf die online producten of diensten aanbiedt een copywriter nodig. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die hun eigen marketing doen, met groot succes. 

Maar er zijn ook bedrijven die weliswaar hun eigen marketing doen, maar de advertenties graag van een ander lenen. “Omdat het bij dat bedrijf een groot succes was, zal het bij mijn bedrijf ook wel een groot succes worden” is vaak de gedachte.

Helaas werkt het niet zo.

Woorden kunnen een enorm verschil maken per bedrijf. Bedrijven zijn niet gelijk aan elkaar. De doelstellingen zijn anders, de visie van een bedrijf is anders en ook de mensen die je graag als klant wilt hebben, je doelgroep, is anders. En als je doelgroep anders zijn, zijn je boodschap en teksten ook anders.

Wat is copywriting wel?

Copywriting is je product of dienst door en door kennen. Een goed voorbeeld: legendarisch copywriter David Olgilvy deed drie weken lang, diepgaand onderzoek voor zijn Rolls-Royce advertentie. 

Hij had deze tijd nodig om net dat detail te vinden dat overtuigend genoeg was om een Rolls-Roys te verkopen. En met succes, het is de grootste, langste en meest succesvolle advertentie van die tijd geworden. De headline was:

“At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.”

Precies weten wat je verkoopt is de eerste stap voor elk copywriting project.

Je begint het proces met jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Hoe zou je het product of de dienst omschrijven?
  • Wat is er zo speciaal aan?
  • Wat doet het voor mij?

Hoe meer vragen en antwoorden hoe beter. Zo leer je jouw product of dienst steeds beter kennen.

Wie is je klant?

De volgende stap is: ken je klant. Dit is misschien wel de belangrijkste fase in copywriting. Want hoe je iets verkoopt en wat je verkoopt, wordt bepaald door aan wie je het verkoopt.

Zodra je dit weet kun je met overtuiging gaan schrijven. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het valt reuze mee.

Lees rustig verder, dan leg ik het uit.

Je schrijft een tekst gericht op de persoon aan wie je verkoopt. Als je iets wilt verkopen aan de winkelier op de hoek dan zou je dat bedrijf anders aanschrijven dan als je iets wilt verkopen aan zakenmensen van multinationals. Toch?

Waarom is dat zo belangrijk?

Omdat elke groep klanten andere verwachtingen en prioriteiten heeft. Dit beïnvloedt de manier van schrijven. Je moet vooraf precies weten wat jouw klant aanspreekt. 

Je bepaalt daarom altijd eerst een doelgroep. Aan wie wil je graag verkopen? Met wie wil je graag samenwerken? 

Hoe kom je daarachter?

Een goede manier is het uitzetten van een enquête. Hierin vraag je jouw bestaande klanten wat hen aanspreekt en waarom.

  • Wie koopt er op dit moment het product?
  • Wie zou je product willen kopen?
  • Hoe zie mijn klant eruit?
  • Wat doet hij voor werk?
  • Waarom vinden klanten het product of de dienst zo goed?

Als je antwoorden krijgt op deze vragen, kom je al een heel eind en weet je binnen no-time wie je ideale klanten zijn.

Wat doet een copywriter nog meer?

Kopteksten schrijven

Een koptekst maakt of breekt de tekst. Een goede koptekst werkt uitnodigend, de lezer wil graag verder lezen. Dat is ook direct het doel van een koptekst.

Een uitnodigende koptekst moet voldoen aan 3 belangrijke punten:

  • Kopteksten moeten altijd uniek zijn;
  • Kopteksten moeten specifiek zijn;
  • Kopteksten moeten een gevoel van urgentie oproepen.

Daarna komt de rest van de tekst, die natuurlijk ook goed moet zijn. Je wilt dat mensen doorlezen tot het eind. Een copywriter probeert de tekst zo pakkend en zo overtuigend mogelijk te schrijven.

De bedoeling is om een persoon te overtuigen. Je wilt dat hij of zij actie onderneemt op de site. Hoe beter je overbrengt wat de voordelen zijn voor hen, hoe meer kans je hebt dat de lezer een actie onderneemt.

Tip: een copywriter schrijft zijn tekst nooit voor of over het bedrijf maar verplaatst zich altijd in haar klanten.

Een copywriter schrijft e-mails

Dit zijn niet zomaar e-mails, maar e-mails met waarde. Het is een prachtige marketing methode om leads, klant te laten worden. Gewoon met wat e-mails.

Een e-mail strategie begint met kennis. Abonnees verwachten informatieve relevantie teksten wanneer ze de mail openen. Zijn je teksten goed, dan is de kans groot dat de lezer een actie gaat nemen. 

Conclusie?

Het doel van copywriting is altijd dat de lezer een actie gaan ondernemen op bijvoorbeeld een website. Om dit te bereiken moet de copywriter het product of dienst eerst goed kennen, zich verplaatsen in de klant en weten over wat belangrijk is voor hem. 

Wanneer alle stappen zijn doorlopen, rest hem alleen nog het schrijven van een uitnodigende en pakkende tekst. Met een goede koptekst. Niet vergeten!

Kies uit de volgende opties

Website copywriting

Goede copywriting is het geheim van succesvolle sites. Met website copywriting creëer ik teksten, geschikt voor je doelgroep. Je krijgt meer conversie met de juiste copywriting.

70% van copywriting is onderzoek. Het resultaat is meer conversie. Het gaat allemaal om de juiste vragen. Ik neem de tijd om je bedrijf te leren kennen. Vul het contact formulier in voor een gesprek.

 

Klik hier voor Website Copywriting

E-mail Marketing

Copywriting voor e-mail marketing. Je lezers hebben zich ingeschreven om informatieve mails te ontvangen. Ik schrijf een reeks emails om je leads te converteren naar klanten.

Ik maak een reeks van mails om je leads up-to-date te houden met informatie gericht op je branche. 

Klik hier voor E-mail Marketing

Leave a comment

Name*

Website

Comment

Hallo 👋
Heb je een vraag?
Powered by