Een goede website is meer dan alleen het webdesign

Beter zijn dan je concurrent is belangrijk. We vergelijken altijd graag met elkaar.
Drie leidinggevende zitten in overleg. Ze hebben een maandelijkse strategie overleg.
De directeur van het bedrijf begint de vergadering en zegt: “heeft iemand van jullie het gezien? Onze concurrent heeft zojuist een gloednieuwe site gelanceerd.”
“Het is modern, duidelijk en het heeft zo’n leuke video op de achtergrond. Onze website ziet er, in vergelijking met die, veel te oud uit.”
De eerste manager van het bedrijf knikt enthousiast: “Ja! We hebben absoluut een nieuwe site nodig om te kunnen concurreren. Heb je ook gezien hoe ze een pagina over bedrijfscultuur hebben toegevoegd? Dat moeten wij ook hebben.”
Ook de tweede manager in de vergadering stemt in: “Ik denk ook dat we een nieuwe site moeten hebben.”
We moeten onderzoeken wat onze bezoekers nodig hebben.
We moeten helder krijgen met welke informatie we onze bezoekers kunnen helpen.
We moeten daarom meer informatie geven en meer structuur hebben op onze site.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer bezoekers
een actie op de site nemen?
De meeste bedrijven leggen de focus op hoe een ander het doet. Ze kijken niet wat ze moeten doen om hun eigen site te verbeteren of hoe een bezoeker meer actie gaat nemen op de site.
Bewust of onbewust bezoekers handelen naar hoe een website eruitziet. Bezoekers beoordelen je site op van beelden die ze zien en hoe het gebruik van je site is. Werkt het makkelijk of moeten ze zoeken naar de informatie. Een reden waarom een website design absoluut van belang is.
Ik noem een aantal boeiende feiten over waarom website design belangrijk is.
Je persoonlijke keuze van hoe een website eruitziet, speelt zeker een rol. Maar feit blijft dat zowel de wetenschap als psychologen zeggen dat we ons als bezoeker aangetrokken voelen tot designs die we mooi vinden. Daarbij reageren we als mens positiever wanneer iets er goed uitziet.
Laten we nu eens kijken hoe een design effect heeft op bezoekers.
Mensen hebben vaak de neiging om teveel aan te bieden op een site; helemaal niet nodig.
“Web design is not just about creating pretty layouts. It’s about understanding the marketing challenge behind your business.”
― Mohamed Saad
Een goed design helpt om je bezoekers een bepaalde richting op te leiden.
Er zijn veel manieren om een site hiervoor te optimaliseren. Ik noem een voorbeeld.
Apple gebruikt bijvoorbeeld een geweldige manier. Ze hebben veel wit of zwart vlakken. De site is heel ‘schoon’ zoals dat heet. Simpel, niet teveel tekst, maar wel een duidelijke tekst en geen afleiding aan de tussendoor. Het doel is helder, klik op de foto.

Een groot aantal bezoekers beoordelen een site en de geloofwaardigheid van een bedrijf op een website lay-out. Een ontwerp die er modern en professioneel uitziet, geeft meer vertrouwen aan bezoekers.
Een goede website gaat niet alleen om het uiterlijk en onderdelen waar je op kunt klikken. Goede ‘copy’ is zeker van groot belang. Een tekst zorgt ervoor dat er bezoekers naar je site komen, ook wel ‘traffic’.
Een website is belangrijk en zeer krachtig. Een goede eerste indruk maakt het verschil tussen een betalende klant of een weg klikkende bezoeker.
Een goede website is meer dan alleen het webdesign. Bezoekers willen een goede gebruikerservaring, een site die eenvoudig bedienbaar is en een site die er ook nog eens leuk uitziet. Ja, op uiterlijk wordt beoordeeld.
Wil je een site waar bezoekers op afkomen en waar je bezoekers ook nog een actie opnemen? Laat het even weten, ik help je graag.