Wat is conversie

You are here:
< Back

Conversie is wanneer een bezoeker een op je website een gewenst doel voltooit. Conversie wordt vaak geassocieerd met een verkoop. Maar conversie is niet alleen verkoop, je hebt een conversie als de bezoeker een actie heeft genomen die jij hebt opgezet.

Het belangrijkste doel kan al zijn een doorklik naar bepaalde pagina. Het kan een inschrijving zijn op je e-mails die je uitgeeft.
Maar het kan ook zijn dat een bezoeker een product koopt. Conversie vindt plaats wanneer een bezoeker van je website een gewenst doel voltooit.

Het percentage van het totaalaantal bezoekers dat converteert, wordt conversieratio genoemd. Er zijn verschillende conversietypen, dit is afhankelijk van je gestelde doelen.

Conversietypen kunnen zijn:

  • Online verkoop
  • leads
  • E-mail aanmeldingen
  • Formulier voltooid

Conversie percentage optimalisatie, of CRO, is het proces om jouw conversieratio te verbeteren. A/B-testen of split-testen is een van de technieken die worden gebruikt om de conversieprestaties van verschillende landingspagina’s of advertenties te testen en te bewaken.

Je kan hiermee bepalen welke elementen van je advertenties en pagina’s je voor meer conversie moet optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld call-to-action toevoegen of afbeeldingen op je landingspagina testen om te zien welke afbeelding meer conversies heeft.

Wat is conversieratio?

Als 100 personen je pagina bezoeken en 10 van deze bezoekers hebben zich geabonneerd voor e-mails, dan is je conversieratio 10%. De conversieratio kan je ook in Google Analytics vinden.