Wat is Google Analytics

You are here:
< Back

Google Analytics is een gratis webanalyseservice die statistieken en belangrijke analytische hulpmiddelen biedt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en marketingdoeleinden.

De service is beschikbaar voor iedereen met een Google-account. Google kocht Urchin Software Corporation in april 2005 en gebruikte het Urchin on Demand-product van dat bedrijf als basis voor zijn huidige service.

Google Analytics-functies omvatten:

  • Tools voor gegevensvisualisatie, waaronder een dashboard, scorecards en bewegingsdiagrammen, die veranderingen in gegevens in de loop van de tijd weergeven
  • Segmentatie voor analyse van subsets, zoals conversies
  • Aangepaste rapporten.
  • Delen en communiceren via e-mail
  • Integratie met andere Google-producten, zoals AdWords, Public Data Explorer en Website Optimizer

Google Analytics is gericht op kleine en middelgrote websites. De service heeft beperkingen waardoor deze minder geschikt is voor complexere websites en grotere bedrijven. Het systeem verzamelt bijvoorbeeld gegevens via een JavaScript-paginatag ingevoegd in de code van pagina’s waarop de gebruiker gegevens wil verzamelen.

De paginatag functioneert als een webbug om bezoekersinformatie te verzamelen. Omdat het echter afhankelijk is van cookies, kan het systeem geen gegevens verzamelen voor gebruikers die ze hebben uitgeschakeld. Google maakt ook gebruik van steekproeven in haar rapporten in plaats van alle beschikbare gegevens te analyseren.

 

Bovendien hebben sommige beveiligingsexperts bezorgdheid geuit over privacykwesties in Google Analytics. Via het Google Analytics-dashboard kunnen gebruikers informatie verzamelen over mensen van wie websites linken naar socialenetwerksites zoals Facebook en Twitter.