Wat is neuromarketing

You are here:
< Back

Waarom kopen consumenten?
Hoeveel willen consumenten ergens voor betalen?
Waarom spreken sommige merken je meer aan dan andere merken?

Neuromarketing is het begrijpen wat het gedrag van consumenten beïnvloedt om iets te kopen. Neuromarketing is het gedrag van de hersenen bestuderen. Hoe reageren mensen op reclames op branding en op berichten met een feedback erin.

Traditionele consumentenonderzoeken, gaan ervan uit dat consumenten bewust hun voorkeuren vertellen, maar het is ons onderbewustzijn die ons laten kiezen. Met andere woorden, consumenten kiezen niet rationeel.

Neuromarketing maakt gebruik van neurowetenschappen (hersenonderzoeken) om onbewuste besluitvormingsprocessen bij consumenten te onderzoeken. Neuro marketeers bestuderen hersen- en biometrische reacties en gedrag, om te begrijpen en te omschrijven hoe consumenten zich voelen, hoe ze denken en hoe ze handelen tijdens een koopproces.

Neuromarketeers beantwoorden vragen als:

  • Hoe wenselijk is je product?
  • Welke emotie wordt veroorzaakt door je promotie?
  • Welke advertentie is het meest effectief?
  • Welke prijs veroorzaakt de consument pijn?
  • Hoe voelen consumenten zich als ze kopen?