Wat is search engine ranking

You are here:
< Back

Search engine ranking, of zoekmachine resultaten in het Nederlands, is de positie waarop een bepaalde site wordt gezien in de resultaten van een zoekmachine query. Elke pagina van de zoekresultaten bevat meestal 10 websites, hoewel deze soms worden aangevuld met lokale vermeldingen, video’s en afbeeldingen.

Rangorde hoger in de zoekresultaten komt eigenlijk overeen met een lager aantal (# 1), terwijl lager rangschikken overeenkomt met een hoger cijfer (# 10). Veel site-eigenaren houden zich bezig met SEO-campagnes om hun zoekmachine te verbeteren en hun website dichter bij de top van de resultaten te brengen, omdat websites die hoger gerangschikt zijn, meestal een groter percentage click-throughs krijgen en meer bezoekers aantrekken dan websites met een lagere rangorde.

De rangorde van zoekmachines wordt bepaald door een groot aantal factoren, waaronder de relevantie van de pagina, social media het niveau van concurrentie en meer. Google geeft 200 factoren toe bij het bepalen van de positie van een zoekmachine van een site.

De zoekmachines zijn er ook op gericht op het creëren van een meer persoonlijke zoekervaring voor gebruikers.  Zo houden zoekmachines rekening met de zoekgeschiedenis van een persoon.

Zoekmachines rangschikken individuele pagina’s van een website en niet de hele website. Dit betekent dat de homepagina nummer 1 kan zijn voor bepaalde zoekwoorden en een andere pagina van je website misschien  op de derde pagina wordt vermeld.