Wat is copywriting eigenlijk?

Wat is copywriting eigenlijk?
Het doel van copywriting is zorgen dat de lezer iets gaat ‘doen’ op bijvoorbeeld je site, een actie gaat ondernemen. Een actie kan zijn iets kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of voor informatie over je product of dienst.
Copywriting kun je eigenlijk vergelijken met een verkoper die klanten benadert, overtuigt en aanzet tot actie. Het grote verschil? Een verkoper heeft 1 voor 1 contact met klanten en een copywriter bereikt alle klanten in één keer.. Online.
Wat is copywriting vooral niet?
Eigenlijk heeft elk bedrijf die online producten of diensten aanbiedt een copywriter nodig. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die hun eigen marketing doen, met groot succes.
Maar er zijn ook bedrijven die weliswaar hun eigen marketing doen, maar de advertenties graag van een ander lenen. “Omdat het bij dat bedrijf een groot succes was, zal het bij mijn bedrijf ook wel een groot succes worden” is vaak de gedachte.
Helaas werkt het niet zo.
Woorden kunnen een enorm verschil maken per bedrijf. Bedrijven zijn niet gelijk aan elkaar. De doelstellingen zijn anders, de visie van een bedrijf is anders en ook de mensen die je graag als klant wilt hebben, je doelgroep, is anders. En als je doelgroep anders zijn, zijn je boodschap en teksten ook anders.
Wat is copywriting wel?
Copywriting is je product of dienst door en door kennen. Een goed voorbeeld: legendarisch copywriter David Olgilvy deed drie weken lang, diepgaand onderzoek voor zijn Rolls-Royce advertentie.
Hij had deze tijd nodig om net dat detail te vinden dat overtuigend genoeg was om een Rolls-Roys te verkopen. En met succes, het is de grootste, langste en meest succesvolle advertentie van die tijd geworden. De headline was:
“At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.”
Je begint het proces met jezelf een aantal vragen te stellen:
Hoe meer vragen en antwoorden hoe beter. Zo leer je jouw product of dienst steeds beter kennen.
Wie is je klant?
De volgende stap is: ken je klant. Dit is misschien wel de belangrijkste fase in copywriting. Want hoe je iets verkoopt en wat je verkoopt, wordt bepaald door aan wie je het verkoopt.
Zodra je dit weet kun je met overtuiging gaan schrijven. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het valt reuze mee.
Je schrijft een tekst gericht op de persoon aan wie je verkoopt. Als je iets wilt verkopen aan de winkelier op de hoek dan zou je dat bedrijf anders aanschrijven dan als je iets wilt verkopen aan zakenmensen van multinationals. Toch?
Waarom is dat zo belangrijk?
Omdat elke groep klanten andere verwachtingen en prioriteiten heeft. Dit beïnvloedt de manier van schrijven. Je moet vooraf precies weten wat jouw klant aanspreekt.
Je bepaalt daarom altijd eerst een doelgroep. Aan wie wil je graag verkopen? Met wie wil je graag samenwerken?
Hoe kom je daarachter?
Een goede manier is het uitzetten van een enquête. Hierin vraag je jouw bestaande klanten wat hen aanspreekt en waarom.
Als je antwoorden krijgt op deze vragen, kom je al een heel eind en weet je binnen no-time wie je ideale klanten zijn.
Wat doet een copywriter nog meer?
Een koptekst maakt of breekt de tekst. Een goede koptekst werkt uitnodigend, de lezer wil graag verder lezen. Dat is ook direct het doel van een koptekst.
Een uitnodigende koptekst moet voldoen aan 3 belangrijke punten:
Daarna komt de rest van de tekst, die natuurlijk ook goed moet zijn. Je wilt dat mensen doorlezen tot het eind. Een copywriter probeert de tekst zo pakkend en zo overtuigend mogelijk te schrijven.
De bedoeling is om een persoon te overtuigen. Je wilt dat hij of zij actie onderneemt op de site. Hoe beter je overbrengt wat de voordelen zijn voor hen, hoe meer kans je hebt dat de lezer een actie onderneemt.
Een copywriter schrijft e-mails
Dit zijn niet zomaar e-mails, maar e-mails met waarde. Het is een prachtige marketing methode om leads, klant te laten worden. Gewoon met wat e-mails.
Een e-mail strategie begint met kennis. Abonnees verwachten informatieve relevantie teksten wanneer ze de mail openen. Zijn je teksten goed, dan is de kans groot dat de lezer een actie gaat nemen.
Conclusie?
Het doel van copywriting is altijd dat de lezer een actie gaan ondernemen op bijvoorbeeld een website. Om dit te bereiken moet de copywriter het product of dienst eerst goed kennen, zich verplaatsen in de klant en weten over wat belangrijk is voor hem.
Wanneer alle stappen zijn doorlopen, rest hem alleen nog het schrijven van een uitnodigende en pakkende tekst. Met een goede koptekst. Niet vergeten!